HVA SKJER I EN PASIENTSKADESAK?

Har du fått en pasientskade, så vil du gjerne vite hvordan du skal gå frem for å kreve erstatning. Vår guide inneholder viktig informasjon for deg som har fått en pasientskadesak. I det følgende vil vi gi deg en beskrivelse av de ulike utfordringene du kan støte på, og ting du bør tenke på når du skal søke om erstatning etter feilbehandlingen, enten det er erstatning etter sykehustabbe, legetabbe, operasjon eller vaksine. Vi anbefaler deg å lese nøye gjennom denne informasjonen, og å ha den for hånden gjennom hele sakens gang.
Ved en sak om erstatning etter pasientskade vil du som skadelidt både ha kontakt med NPE, Pasientskadenemnda og med NAV. Dette er det mange som har vanskeligheter med å håndtere, særlig hvis man har en skade som krever behandling og annen medisinsk oppfølging.
Melding om pasientskaden
Hvis du skal kreve erstatning etter en pasientskade, må du melde skaden til NPE. Du vil finne et eget skjema for dette på NPE sine hjemmesider. Ved å fylle ut skademeldingsskjemaet gir du også fullmakt til NPE til å innhente det de trenger for å ta stilling til pasientskadesaken.
Saksbehandlingen ved pasientskade
Etter å ha mottatt ditt skademeldingsskjema vil NPE ta saken inn under behandling og vil først ta stilling til om de er enige i at det foreligger en pasientskade.
Merk at NPE ikke dekker utgifter til juridisk bistand mens de vurderer om det foreligger en pasientskade eller ikke, slik at dette er noe du må betale direkte til advokaten du bruker.
NPE vil bruke fullmakten de har fått til å utrede saken. Du skal få kopi av alle dokumenter og uttalelser til gjennomgang og merknader, men det er ikke alltid dette skjer. Du bør derfor følge opp NPE med jevne mellomrom for å få vite mer om utviklingen i saken og om det er kommet inn noe nytt.
Du har full anledning til å supplere det NPE har innhentet hvis du føler at NPE ikke foretar de riktige undersøkelsene. Da sender du inn det du måtte kunne fremskaffe av dokumentasjon og bevis, og ber om at NPE tar dette med i saksbehandlingen.
Når NPE mener at de har innhentet nok bevis i saken, vil de sende over dokumentene til sin rådgivende lege. Du får ikke mulighet til å påvirke valget av lege i denne prosessen, og du bør derfor alliere deg med din fastlege eller annen spesialist slik at du kan få en uavhengig gjennomgang av rådgivende leges uttalelser.
Etter at rådgivende lege har gitt sin vurdering, vil NPE fatte sitt vedtak på om det foreligger en pasientskade eller ikke.
Hvis NPE mener du har fått en pasientskade, vil arbeidet med å beregne erstatningen din begynne.
I denne fasen – hvor erstatningen skal beregnes – dekker NPE utgifter til juridisk bistand etter en egen forskrift.
Erstatning underveis
NPE plikter etter pasientskadeloven å dekke tapet ditt mens de beregner hvilket erstatningskrav du har etter pasientskaden. Dette er for at du ikke skal lide unødvendig økonomisk under saksbehandlingstiden. Du må imidlertid være klar over at NPE normalt vil være tilbakeholdne med dette, slik at du ikke bør pådra deg masse nye utgifter i denne fasen.
Sykepengeperioden og erstatning
Hvis du ikke klarer å jobbe etter feilbehandlingen, vil du i det første året ha krav på sykepenger. Dette vil vanligvis dekke opp for det fulle inntektstapet ditt, opp til seks ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis du ville hatt høyere inntekt enn 6G, plikter NPE å dekke mellomlegget.
Erstatning ved arbeidsavklaringspenger
Etter at du er ferdig med sykemeldingsperioden, vil du kunne gå over på arbeidsavklaringspenger. Dette forutsetter at du fortsatt er ute av stand til å jobbe etter pasientskaden.. De nærmere vilkårene for arbeidsavklaringspenger følger av folketrygdlovens kapittel 11, og du kan få mer informasjon om ordningen ved å henvende deg til NAV.
Arbeidsavklaringspengene vil normalt utgjøre 66% av inntekten du hadde før pasientskaden. Dette gir med andre ord en betydelig økonomisk utfordring for de aller fleste. Dette inntektsbortfallet skal NPE dekke, og du kan fremsette krav om dette når du vet mer hvor stort tapet ditt er.
Hva kan du kreve i erstatning?
For å ta stilling til hva du kan kreve i erstatning, må erstatningen beregnes konkret i ditt tilfelle. Dette hjelper advokaten din deg med.
Erstatningen din vil kunne bestå av en eller flere av følgende erstatningsposter:
Ménerstatning
Påførte utgifter
Fremtidige utgifter
Lidt inntektstap
Fremtidig inntektstap
Tapt evne til arbeid i hjemmet
Forsørgertap